Friday, September 3, 2010

KERIS


Keris adalah senjata khas...Berdasarkan maklumat-maklumat purbakala.keris dalam bentuk awal telah digunakan sejak abad ke-9 lagi, tetapi berkemungkinan telah digunakan sebelum masa tersebut lagi.Penggunaan Keris telah tersebar di masyarakat rumpun melayu. Pada masa sekarang, umum dikenal di daerah Indonesia (terutama di daerah Jawa, Madura, Sumatra ,sebahagian kalimantan, sebahagian sulawesi), Malaysia, Brunei, thailang, dan filipina (khusus di daerah Mindanao). Di mindanao, bentuk senjata yang juga disebut keris tidak banyak memiliki kemiripan meskipun juga merupakan senjata tikam.

Keris memiliki berbagai macam bentuk, misalnya ada yang bilahnya berlot (bilangan ganjil) dan ada pula yang berbilah lurus. Orang Jawa menganggap perbezaan bentuk ini memiliki efek esoteri yang berbeza.
Selain digunakan sebagai senjata, keris juga sering dianggap memiliki kekuatan supranatural.  Senjata ini sering disebut-sebut dalam berbagai legenda tradisional, seperti keris Mpu Gandring dalam legenda Ken Arok dan Ken Dedas.

Tata cara penggunaan keris adalah berbeza disetiap daerah. Di daerahJawa dan Sunda misalnya, keris ditempatkan di pinggang bagian belakang pada masa damai tetapi ditempatkan di depan pada masa perang. Sementara itu, di Sumatra, Kalimantan, Malaysia, Brunei dan Filipina, keris ditempatkan di depan.

No comments:

Post a Comment